Guvernele şi agenţiile de investigaţii atrag atenţia din ce în ce mai des asupra fenomenului de falsificare a produselor alimentare. Organizaţiile mafiote şi-au mărit portofoliu cu falsificarea de produse alimentare în ultimii ani pentru că pedepsele sunt mult mai mici. În primul rând pentru că este greu de dovedit premeditarea. În ţări ca Australia, Canada şi SUA guvernele publică anual lista cu alimentele falsificate, iar în Uniunea Europeană se centralizează, de obicei, lista cu aceste produse.
Iată care sunt cele mai falsificate alimente din lume.
1. Uleiul de măsline extra virgin
Uleiul de măsline extra virgin conduce în toate topurile. Se poate falsifica fie prin adăugarea de uleiuri mai economice ca cel de soia sau de floarea soarelui, sau prin adăugarea de ulei de măsline de calitate inferioară ca cel făcut din resturile de la prima presă. De obicei, uleiul de măsline extra virgin din Italia este cel mai des falsificat. Un studiu făcut în cele mai mari lanţuri de magazine din SUA a arătat că 78% din uleiurile de măsline extra virgine nu îndeplineau standardele de calitate. Cum te poţi asigura că ceea ce cumperi este produs autentic? Fie cumpărând o marcă în care ai încredere, fie verficând cu atenţie eticheta: îmbuteliat în Italia, de exemplu, nu garantează calitatea. Trebuie să apară anul recoltei sau o Denumire de Origine Protejată pentru care producătorul trece controale suplimentare. Recomandarea agenţiilor de investigaţii este să nu te laşi păcălit de ambalaje şi etichete spectaculoase, cu aspect premium, pentru că de multe ori aceste elemente sunt create cu scopul de a justifica un preţ mare.
2. Mierea de albine
În 2018 China a fost implicată într-un scandal de falsificare a mierii de albine pe care o exporta în SUA de ani de zile. Când i s-a interzis exportul direct către SUA, China a început să exporte în ţările vecine, ca Singapore, şi apoi mierea falsificată îşi găsea din nou drumul spre SUA. Cert este că mierea este cel mai scump zahăr din lume, iar procesul de falsificare este unul simplu: i se adaugă sirop de porumb sau melasă de sfeclă de zahăr. Cu cât mierea este mai scumpă, cum este mierea de Manuka, cu atât mai mari sunt şansele de a fi falsificată.
Ce este mierea de Manuka? Este o miere produsă de albine din nectarul florilor de manuka (Leptospermum scoparium), o plată originară din Australia şi Noua Zeelandă. Considerată plantă medicinală de către localnici, manuka creşte ca arbust cu înâlţimea între 2 şi 5 m. Mierea de Manuka a început să fie falsificată ca urmarea a notorietăţii sale: în medicina tradiţională mierea de Manuka se foloseşte la cicatrizarea rănilor şi se consumă pentru efectele sale anti-oxidante.
3 Parmezanul
Parmezanul adevărat – Parmigiano Reggiano – are tot timpul o ştampilă DOP (Denumire de Origine Protejată). Cum este o brânză scumpă, se vinde de cele mai multe ori gata ras. Aici apare cel mai des procesul de falsificare pentru că se adaugă amidon sau celuloză (pudră fină de lemn). Ideal este să cumperi fie o bucată pe care să se vadă clar originea fie să ceri de la raionul de lactate să îţi taie o felie pe care să o razi tu acasă pe măsură ce îl consumi.
4. Cafeaua
Iubitorii de cafea ştiu cum este să deschizi un pachet de cafea măcinată şi, în loc de aroma unei cafele adevărate, să miroasă a cafea plus a ierburi sau orice altceva. Cafeaua măcinată este de obicei falsificată. Pe lângă boabe de cafea, se pun plante uscate, năut prăjit şi orice poate reduce cantitatea de cafea adevărată. Se recomandă să cumperi boabe şi să le macini tu acasă.
5. Condimentele
Multe din condimente sunt falsificate prin adăugare de sub-produse. Şofranul este cea mai scumpă mirodenie din lume şi nu are cum să scape de a fi falsificat: i se adaugă alte flori galbene sau şofrănel, care nu are proprietăţi similare. La fel şi piperul negru (i se adaugă seminţe de papaya) sau boiaua (în 2016 au descoperit pudră de cărămidă în boia în SUA). Pentru a te asigura că ce cumperi este bun, verifică preţul şi încearcă, pe cât posibil, să cumperi condimente întregi pe care să le macini tu acasă, sau să apelezi la mărci cunoscute sau la magazine specializate care sunt mai atente la selecţionarea produselor.